fredag, maj 16, 2008

it's like a heartbeat, only it isn't

Tittar på teve och hör en melodi som kittlar någonting i det implicita minnet. Pianot; The heart asks pleasure first. Efter att jag sett filmen satt jag på övervåningen i mitt föräldrahem och försökte ta ut den på piano. Spelade om och om igen.
Detta återuppväckta minne ledde till en tanke som slog mig för ett par veckor sedan. Jag satt i en kyrka under uråldriga utsmyckningar och mosaikfönster, det var dags att ta fram psalmboken och gudarna ska veta att det var länge sedan jag höll i en sådan (no pun intended). Då plötsligt slog det mig; jag har glömt bort noter. Jag har glömt bort hur man tar ut melodier enbart genom att följa notraderna från g-klav till da capo. Denna plötsliga insikt ledde till nästa konstaterande; jag har förmodligen glömt hur man spelar flöjt också. Jag försökte visualisera noterna, de silvriga klaffarna, min fingersättning - men förgäves. Min hjärna har, under alla de år som min flöjt legat i garderoben, beslutat sig för att prioritera andra saker att systematisera och lagra. Efter att ha suttit och lyssnat på Pianot om och om igen och låtit nostalgin skölja över mig tog jag mina nycklar och stegade upp på vinden för att leta efter min gamla notpärm. Efter att ha bläddrat igenom gamla akvareller, skolkataloger och oljepaletter hittade jag så småningom en medfaren blå sak med djurklistermärken all over. Smakfullt. Bläddrade snabbt igenom alla noter på jakt efter igenkänning utan resultat, de sade mig ingenting, de hånade mig i sin obegriplighet. Men jag tänkte inte låta mig nedslås. Jag satte ihop flöjten och lät fingrarna chansa hej vilt på första bästa låt; Visa vid vindens ängar. Till min förvåning verkade mitt minne ha internaliserats i mina fingrar och sakta men säkert vandrade de längs med flöjten och skapade toner som visserligen lät halvfalska och orena men likväl rätt. Lyckligt bläddrade jag igenom pärmen och spelade låt efter låt för katterna och G. Mina grannar kan skatta sig lyckliga som har mig som granne. Nästa steg är att börja jobba med att friska upp kunskaperna på fiol och piano. Mina grannar kan säkert knappt bärga sig.

Inga kommentarer: