onsdag, oktober 29, 2008

My body is a cage

Natten till igår sov jag 5 timmar, sedan var jag vaken i 19. Idag vaknade jag av att katterna jagade varandra som tokiga, tog en kudde över huvudet och försökte somna om. Då spydde någon under sängen, och på mattan, och på golvet och bakom soffan. Släpar mig upp med ögonlock så svullna och svidande att det gör fysiskt ont att röra ansiktet. Torkar upp spya, ser när jag går och lägger mig igen att jag missat en. Skit samma. Ligger och pressar kudden mot huvudet i hopp om att somna om när brandvarnaren gör något slags pip. Hm säkert inget som måste bytas nu. Försöka sova, försöka sova. Har nästan somnat när katt nummer två ger sig in i kräkorgien och spyr bakom soffan, och i hallen, och i köket och på klösträdet. Ger upp, stänger av alarmet, släpar mig upp, mumlar till katterna att de vinner, jag ger upp, matte går upp nu. Letar spya, märker att den jag glömde innan är uppäten, fräscht. Torkar spya. Torkat katts ansikte. Ber katt att snälla spy inte mer. Noterar att katt går och slickar på allt i hopp om att slicka upp äckliga saker såsom hår, damm och gamla matrester i hopp om att kunna spy ännu mer; katters version av att stoppa fingrarna i halsen. Plockar fram frukost. Vänder mig om. Katt dricker ur mitt glas. Good morning sunshine.

Anyhuuuu. Har konstaterat de senaste dagarna att exakt allting omkring är farligt och dåligt och onyttigt och jag fattar inte hur någon överlever överhuvudtaget. Man läser om hudvård och inser att mineralolja är dåligt och blablabla. Man köper Dermalogica och lever i god tro tills man läser i GP att den krämen de testat innehåller parabener. Den innehåller carbomer som är milt irriterande på hud OCH kan innehålla bensen som enligt Kemikalieinspektionen är cancerframkallande. Innehåller Polysorbat-60 som rapporteras i djurstudier öka aktiviteten hos kända cancerframkallande ämnen (är visserligen skeptisk till djurförsök pga diverse skäl men ändå). Innehåller Geraniol som är allergiframkallande och Fenoxietanol som är klassificerat av Kemikalieinspektionen som hälsoskadligt och irriterande, farligt vid förtäring samt irriterande för ögon. Detta är ett litet urval av irriterande och cancerframkallande ämnen som Dermalogica stoppat i. Likadant med andra dyra och "bra" märken som Dr.Hauschka och Bodyshop. Kan lika gärna gå tillbaka till skit som Vishy och allt vad det heter. Okej, dåligt med hudvårdsprodukter alltså (dåligt med schampoo också men vägrar använda balsammetoden och det där).

Igår kom det upp på löpen att vin innehåller cancerframkallande ämnen i form av rester av bekämpningsmedel. Samtliga sorter Naturskyddsföreningen hade testat innehöll detta.

Sen är det ju mobiltelefoner. Frågan som diskuterats de senaste 10 åren. Ger mobiltelefoner cancer? Ja, det gör de tydligen säger en studie från Arbetslivsinstitutet och Örebros universitetssjukhus. Bra att jag inte alls pratar i telefon så värst mycket....eh.

Sen är det ju mat då. Det är glutamat och emulgeringsmedel och enzymer och stabiliseringsmedel och färgämnen och gudvetvad. Och varje vecka är det något nytt som är cancerframkallande.

Det är ju tur att jag inte röker i alla fall....hm.

[/avdelning lätt att leva]

1 kommentar:

Anonym sa...

Som jag alltid brukar säga, det är inte frågan OM man får cancer, utan vilken typ det blir. Spännande, det bara pirrar i kroppen av nyfikenhet..heh.