måndag, december 29, 2008

You've got to want to be a star

Dagarna som kallas för mellandagarna har förflutit på ett dygnsvänt, bakvänt vis såsom det ofta gör när man är ledig och dygnets timmar ter sig alldeles för få och alldeles för många på en och samma gång. Det faktum att julen detta år inföll mitt i veckan och lämnade mellandagarna åt sitt öde på ytterligare helgdagar har bidragit till en känsla av konstant förvirring.

Igår insåg jag till min stora förskräckelse att mellandagarna snart var till ända, vilket ledde till att jag, trots lätt bakfylla och för lite sömn på fel timmar, tog mig an en av böckerna jag tänkt hinna med att läsa innan nyår för att kunna lämna in examinationsrapporterna i tid. Boken heter Nonviolent Communication och är, sin usla svenska översättning till trots, en av de mest tänkvärda böcker jag läst på länge. NVC är något jag tänker läsa mer om i framtiden, särskilt den praktiska tillämpningen känns som något som kan vara givande.

Idag tog vi oss in till stan för att observera hysterin kring mellandagsrean samt hämta lite post i lägenheten. Jag kom hem med en vintagekjol i mycket fint skick samt lite annat smått och gott. Vi lyckades även hinna träffa en kompis och snacka lite skit mellan varven i de urplockade butikerna.

Snart är året slut; innan dess ska jag göra en summering här på bloggen av gångna händelser och musikåret 2008. Innan dess väntar dock mer choklad, mer glögg och mer kurslitteratur i konflikthantering.


PS. Kanske ska nämna julen också. Den har varit bra. Inte så ångestframkallande. Bara lite.

Inga kommentarer: