onsdag, januari 07, 2009

Pieces of what

Idag har jag varit acceptabelt kreativ. Jag har tvättat, gjort potatisgratäng, mailat in första examinationsarbetet plus nästan skrivit klart examinationsarbete numero 2. Samt haft ett nervöst sammanbrott när mitt nya tangenbord bestämde sig för att sluta fungera. Helt plötsligt hände det ingenting när jag tryckte på tangenterna, fatta paniken, det enda jag ska göra den kommande veckan är vaddå? Ja just det, skriva på datorn. Paniken är ett faktum.

Jag startar om datorn och då har vissa tangenter beslutat sig för att byta plats med andra tecken. Bokstaven P blev ett bindestreck och I blev nummer 5 till exempel. Startar om datorn igen, felet kvarstår. Tar fram mitt gamla tangenbord som knappt hänger ihop pga skadedjur som har bitit sönder hela sladden, inser att det inte tillsluts via USB (som om det skulle funka ändå, min USB-port har havererat totalt) utan ner och kravla bakom skrivbordet i mörkret och leta efter rätt uttag. Samtidigt har skadedjuret lyckats känna någon slags vibration i luften som signalerade att det var en sladd som var synlig och naket exponerad så snart har jag en tokig katt som girigt nafsar och sliter i det lilla som är kvar av sladdhelvetet (hur gör han det? HUR?). Efter misslyckad diskussion och misslyckat försök att resonera med honom stänger jag in honom på toaletten och startar om datorn igen. Det händer ingenting, ingen lampa som lyser på tangenbordet här inte. I ren desperation grabbar jag tag i USB-sladdarna någonstans där bakom och fipplar ut det nuvarande tangenbordet för att se om det andra skulle fungera då istället, nähä, det gjorde det inte. När jag ansluter tangentbordet igen sker ett mirakel, plötsligt fungerar alla bokstäverna som de ska! HALLELUJAH! Även om det gamla tangentbordet skulle ha fungerat är det ett mindre helvete att försöka tråckla in sladden i sladdskyddet och dra den genom rätt ställen för att skydda den från vassa och trängtande tänder. Nu fungerar det dock, även om ingen fattar varför eller varför det inte fungerade nyss.

Inga kommentarer: