måndag, januari 05, 2009

To have and to hold

Efter två koppar kaffe försvann nästan min huvudvärk helt vilket får mig att inse att jag nog måste revidera min uppfattning om att jag inte är beroende av koffein. Om det är vad som krävs för att få igång lite kreativitet i hjärnbarken så dricker jag dock gärna en kanna svart anyday. Har nämligen fått en del skrivande gjort nu. Lyssnar på gamla Depeche Mode och känner mig nöjd med att avgrundsångesten nu är på en armlängds avstånd tack vare att jag åtminstone åstadkommit något idag. Jag har ett ganska halvknepigt system när jag skriver; jag sitter framför datorn med alla papper och böcker i en stor utspridd hög framför mig och så skriver jag direkt i Word. Ibland är det svårt på grund av uppmärksamhetstörstande katter som lägger sig rakt över alla böcker och mappar, som tur är är jag ganska haj på att hitta texter på nätet. Innan idag hade jag en katt som låg över hela Khosravis artikel om manlighet i exil, den är publicerad i Orienten i Sverige. Det tog bara ett par minuter att hitta boken på nätet och läsa kapitlet där istället, på så vis slapp jag väcka gamlingen som låg och spann på skrivbordet.

Början av mina uppsatser är alltid ett enda virrvarr av avskrivna citat och lösryckta texter, sedan använder jag gul färg för att stryka över var och varannan mening för att jag eventuellt ska skriva om den eller lägga till något eller utveckla det senare. Sedan använder jag Ctrl+c och Ctrl+v som en galning och flyttar om allting allt eftersom. Under varje skrivsession tittar jag på förhandsgranska minst en handfull gånger för att jag tycker om känslan av att se all text man åstadkommit och att man har kommit någon vart. Tyvärr är jag inte så värst nöjd med det jag skrivit hittills då hela uppsatsens syfte fortfarande är något oklart, för att inte tala om strukturen, men jag litar på att det kommer ge sig om jag fortsätter min strategi med att planlöst skriva ned massa text i dokumentet. Om jag skriver lite till kanske jag till och med kan unna mig att börja titta på säsong 2 av Californication senare ikväll.

Inga kommentarer: