tisdag, februari 03, 2009

elva nyanser av vitt och sleep disorder

Bälgar i mig svart kaffe och graderar mig själv till 5. Dagen började med att jag, efter ca 4 timmars sömn, vaknade genomblöt av svett. T-shirten var iskall och smetade åt över ryggen när jag stapplade upp för att gå på toaletten. Just när jag var på väg att ta på mig något mindre kallt och vått, och traska ut i köket för frukost, slog det mig att alarmklockan kanske inte ens ringt. En snabb koll av klockan på mobilen konfirmerade att klockan var alldeles för tidigt; 05.30. Tog på mig en ny torr t-shirt och kastade mig i sängen bara för att vakna en sekund senare av att alarmet ringer 06.10. På grund av hämningslöst snoozande var jag tvungen att stressa som fan för att hinna med bussen. Som inte kom. När det väl kom en buss var den så fullpackad med folk att jag bokstavligen var tvungen att sitta fastklistrad mot vindrutan. Efter mycket om och men hann jag i tid till seminariet med säkert 30 sekunder till godo.


När jag kom hem vid 11-tiden var jag så trött att det enda som kändes rimligt var att gå och lägga sig igen. Tanken var att ta en powernap på ca 24 minuter men när det gått 20 minuter och jag fortfarande inte somnat satte jag klockan på en timme istället. När alarmet gick hade jag nyss somnat och mina ben och fötter var fortfarande iskalla. Satte alarmet på en halvtimme till, trots att jag kände mig mer död än levande och förmodligen hade mått bättre av att gå upp och äta något. Drömde en helt hysterisk mardröm och vaknade upp med hjärtklappning, mina lår fortfarande iskalla. Släpade mig upp med ögonen i kors och har nu inmundigat enorma mängder kaffe för att kunna åstadkomma något produktivt idag över huvud taget.

Igår blev vi informerade av vår nya hyresvärd att de ska göra om hela vardagsrummet, kalaset ska betalas av den förre hyresgästen vars katt hade skrapat lite på tapeten vid en dörrkarm. Tråkigt för honom, gott för oss. Eftersom vi vill ha allt klart till inflytten var det ganska bråttom att bestämma oss och inte blev det lättare av att vi fick bestämma oss för vilken färg eller tapet som helst (nåja, förmodligen hade de inte gått med på vad som helst). Ett lyxproblem förvisso, men helt lätt var det ju inte när vi på var sitt ställe, genom enbart datorn, skulle bestämma oss för vilken färg vi ville ha. Det underlättade heller inte att färgåtergivningen på datorerna skilde sig åt. Lätt att bedöma Alcros a.d white collection med elva nyanser av vitt via två dataskärmar till exempel. Det slutade med att vi bestämde oss att "sejfa" genom att ta den färg som jag målade om min lägenhet med; Landora Väggfärg 07 Sidengrå, som andrahandsval valde vi Alcros färg Krita. Det blir nog bra. Synd att det inte var mer trashigt i sovrummet bara, det är där vi helst skulle vilja ha omgjort. Det kan man förvisso göra själv senare, men det vet man ju hur det blir med sådant som "ska göras senare". En gång, i vår förrförra gemensamma lägenhet hittade jag och G en brun pappkartong som stod på golvet i vardagsrummet. Den hade massa sladdar i sig, kanske något projekt som aldrig blev av. Kartongen hade stått där i 1 ½ år. Och liksom smält in i inredningen. 

Inga kommentarer: