onsdag, november 14, 2007

Kukbett, förkylning & statistik

Det kunde ju vara värre, när det gäller saker man gör i fyllan och villan och vad man glömmer bort. Jag använder jämt andra människors missöden som referensram, för att få mig själv att framstå som bättre inför mig själv. Ain't we all.
Hoppar över föreläsningar idag för att läsa ikapp statistik hemma. Läst har jag gjort men det är tveksamt om jag blivit något klokare. Innan har jag haft svårt att ta mig för någonting p.g.a. järnbrist, allmän trötthet och nedstämdhet orsakad av mörker och kyla och nu har jag dessutom åkt på den där förkylningen som varit nära att bryta ut i flera veckor. Jag hade feber förrförra veckan men lyckades undslippa vidare sjukdom mirakulöst, dessvärre var väl det där med att ligga och kräkas galla ett dygn ingen höjdare för immunförsvaret så nu får jag betala med svidande och rinnande näsa och frusna och värkande leder.
Just när man inte trodde man kunde bli mindre pepp. Men det kunde varit värre - försöker febrilt uppbåda lite positiv energi ety placebo is teh shit.
Nu; återvända till sängen med statistikboken och läsa om normalfördelning, urvalsramar, skalnivåer, z-test, sigma och konfidensintervall.

Inga kommentarer: