tisdag, juli 08, 2008

IT-filosoferingar

Det här med blogg. Det är ju rätt sjukt egentligen. Kommer någon ihåg hur det var innan alla visste vad en blogg var? Och modeblogg. Vad är det liksom? Nu finns det typ i SAOL. För fem år sedan visste ingen vad det var, det fanns liksom inte. Fan, för två år sedan visste ingen vad det var. Internätet alltså, vilken stor jävla grej för mänskligheten.

"Internet är en fluga som kanske blåser förbi. Jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet" sa Ines Uusmann för 12 år sedan. Hon hävdar visserligen att hon är felciterad, men ändå, var det någon som fattade vilka proportioner IT-tekniken skulle ta? Rent evolutionärt börjar min hjärna tillbakabilda det semantiska minnet eftersom allting kan googlas. Hur stavas Schweiz nu igen? - Kolla Google. Vad hette han skådespelaren i Braveheart, jag blandar alltid ihop han med han i Dansar med vargar - Kolla Google. Exakt vad som helst mellan himmel och jord finns att ta reda på via Google inom loppet av två sekunder. Allting kan mailas och skickas via e-mail, messenger-program och torrents. Jag kan sitta hemma bakom min dörr och beställa allting hem till brevlådan och betala med VISA, betalar räkningar gör jag via internetbanken. Jag behöver inte ens gå utanför dörren, världen finns i min dator. Det är ju fan inte sunt. Människan var nog sundare innan internet.

Jag hade inte tillgång till dator förrän någon gång 1998 tror jag. Internet började etableras i min världsbild någon gång 1999, det var då jag började skriva på nätet. Sedan vet jag inte vad som hände. Men nu skriver alla på nätet. Informationsflödet är så oändligt och oöverskådligt att det känns som om jag egentligen vill köpa en biografi, sätta mig utomhus och dricka kaffe med riktiga människor. Skriva ett vanligt jävla brev och skicka med Posten.
Tiden är som en pendel läste jag när jag läste historia, allting svävar mellan ytterligheter; mode, ideologier, litteratur, kultur etc. Exempelvis kom romantiken som en protest mot upplysningens empirism, sedan kom realismen som väl får sägas gör ett avsteg från romantikens idéer och strömningar. Så svänger pendeln hela tiden.

Kanske hade Ines ändå rätt. Jag läser att människor alltmer eftersträvar det naturliga, minimjölk som var hett på 90-talet är totalute idag, det ska vara röd mjölk, riktigt smör, juicer och smoothies utan tillsatser. Allt med så lite artificiell tillsats som möjligt. Mineralsmink och hudvårdsprodukter utan mineraloljor lanseras stort, silikoner i schampoo går bort, ekologiskt odlat och närproducerat ska det vara. Back to basics.
Kanske är IT-åldern på väg att vända- Inte så att tekniken kommer försvinna, oh nej, men människor kommer allt mer att värdera andra saker. I slutet av 1990-talet och början av 2000-talet var det helt rätt med elektronik, materialism och konsumtion ftw. Snabbt ska det gå, skit i miljön, populärast i klassen var man om man åt halvfabrikat och köpebröd hemma, allra bäst var man om man hade en mobiltelefon, en ny dator eller nya tevespel. Så är det inte längre. Och mer åt andra hållet kommer det gå. Jag känner det. Kom ihåg var ni läste det först. [storhetsvansinne]Jag ska namnge den här epoken som tar vid nu och sedan kommer man kunna läsa om det i sociologiböckerna i framtiden heh[/storhetsvansinne].

Neh, dags att sluta filosofera och ta tag i juridiken. Bra att jag ställde klockan på 9.00 så att jag skulle komma igång med pluggandet tidigt...

Inga kommentarer: