onsdag, september 03, 2008

Reflektioner kring ordförbristning


Jag tänker ganska mycket. Det blir mycket så när jag oftast tillbringar dagarna ensam. Mycket tid på bussen. Mycket tid stirrandes in i väggen. En av sakerna jag funderat på mycket under den senaste tiden:

Förlovning, frieri och giftermål. Jag förstår att vissa människor kan planera en förlovning även om det i mina ögon ter sig ytterst märkligt. Med det menar jag de som bestämmer att de ska förlova sig nästa lördag när de är på Kreta och har fixat ringar med datumgravyr och hela köret. MEN det är inte det märkligaste. Det finns par som har förlovat sig och sedan sitter någon av parterna och väntar på att någon ska fria också [sic!]. Hur går det ihop överhuvudtaget? Är det någon som missuppfattat hela terminologin eller är det jag som har missat något?

Förlovning är ett löfte om giftermål. Man har alltså bestämt sig för att gifta sig inom snar framtid. Någon frågar om den andre vill gifta sig med denne och om denne svarar jakande blir man per automatik förlovad. Löftet om giftermål är alltså det väsentliga, en ring är bara en symbol för löftet. Vissa människor vet med sig att de absolut inte vill gifta sig men av någon anledning (?) vill de ändå förlova sig och då kan jag tänka mig att det går att fråga just det; vill du förlova dig med mig. I mina öron låter det dock helt knäppt. Man kan ju ta ett äpple och låtsas att det är ett päron men man kan inte förvänta sig att andra ska se päronet. Därför blir jag helkonfys när jag ser blogginlägg som säger att vi förlovade oss vid X för flera år sedan och nu så har det skett ett frieri vid Y också. Har även sett på ett forum en gång att en tjej skrev något i stil med att hon och hennes sambo var förlovade men nu satt hon och väntade på att han skulle fria någon gång. Totalt förvirrande.

Och visst, språk är dynamiskt och samhället utvecklas och nya former av social samvaro uppstår etc etc. Men ärligt talat. Hitta på nya begrepp då istället för att omvandla betydelsen av redan existerande.
Jag har på sistone även funderat en del över nationalism och en del över sexualitet och identitet. Men det får bli en annan gång. Min Ibumetin har slutat verka och jag ska gå och lägga mig och snora i sängen istället.

Inga kommentarer: