söndag, januari 25, 2009

Jag & min menskopp

Nu ska jag göra en insats och predika om en av de bästa saker jag gjort, nämligen att köpa en menskopp. Menskoppen har varit min bästa vän de sista 4 åren. Jag tipsade Hanna Fridén om den i en kommentar till ett inlägg. Det kändes ganska relevant eftersom folk skrev så mycket konstiga saker om flytningar där. Tyvärr valde hon att inte publicera min kommentar av någon outgrundlig anledning så nu kör jag en hyllning på min egen blogg (tyvärr predikar jag väl för redan frälsta här men anyways).


Om man kan använda menskopp (vilket de allra flesta kan,  och man kan i vilket fall prova) så fattar jag inte varför man inte gör det. Om det har undgått någon så lever i i ett samhälle där alla kroppsavsöndringar är äckliga (åtminstone hos kvinnor) och att vara fräsch är något som värderas oerhört högt. Fräsch ska här läsas som hårfri och luktfri (undantag parfym). Således lever vi i ett samhälle där det tillverkas oerhörda mängder med hjälpmedel som till exempel trosskydd. Detta för att undvika ofräschheten med flytningar (?). Det finns till och med trosskydd för stringtrosor (logiken i detta undgår mig men ja, det existerar). Då undrar jag lite försynt hur någon kvinna kan ha undgått det faktum att trosskydd och bindor är rena döden för underlivet och fräschheten. Ingen kvinna som använt bindor vid mens kan väl ha undgått hur oerhört instängt det blir och hur äckligt det blir om man inte haft möjlighet att byta på ett antal timmar. Och det tror fan det, att ha en binda är ju lika med att plasta in skrevet i typ gladpack och det hjälper inte hur många gånger reklamen försöker propsa på hur mycket bindan låter huden andas, alla som har använt en binda vet att det är ren BS. PH-balansen blir helt fucked och det kvittar hur stora nattbindor man drar på sig man kan ge sig fan på att det blir en snygg fläck på lakanet i alla fall.

 Sedan har vi tamponger då, det är i alla fall fräschare, inget gegg i brallan liksom. Konsekvenserna här är tyvärr lika äckliga. En tampong är nämligen inget annat än en högabsorberande bomullsstav som är indränkt i gift. Dioxinhalten är bra mycket högre i en tampong än vad som är tillåtet när det gäller toapapper till exempel.  När tampongen absorberar mens absorberar den också allt annat från ömtåliga slemhinnor. Varje gång man för upp en tampong orsakar man små, små sår på slidväggen. Bäddar gott för både svampinfektioner och andra bakteriella sådana. 

Förutom den uttorkande delen (och ja, det finns grader i helvetet, Ellen är till exempel förmodligen bättre än många andra tamponger), så kan man inte undkomma det rent praktiska strulet kring det här med tampong. Från det eviga fipplande med ett snöre som hänger ivägen, typ att man nästan alltid kissar på det och att man således måste byta stup i kvarten, till problemen på till exempel gymet eller på stranden där man hela tiden måste oroa sig för att snöret ska ramla ut och hänga lite snyggt vid troskanten/bikinilinjen. Det här med bad är ju också lite meckigt när man använder tampong, typ fräscht att den suger upp allt sjövatten och att man måste byta direkt efter badet. Förutom de uppenbara nackdelarna med bindor och tamponger som jag redan har tagit upp så tillkommer det faktum att vi måste betala för det. Yes, dyra pengar varje månad som sammanlagt under åren sträcker sig till sjukt stora summor med pengar som man kanske hellre velat lägga på något roligare och nyttigare än plastiga giftbomullsgrejer som sabbar ens underliv. Ytterligare en aspekt av detta är miljöaspekten. Varje år bildas stora berg med mensskyddsartiklar som har inhandlats och sedan använts under ett par timmar för att sedan slängas (också jobbig praktisk grej, alla har väl varit någon gång hemma hos en bekant eller någon som inte haft en papperskorg på toaletten. Då står man där med en blodig tampong eller binda som man måste vira in i toapapper och antingen smyga ner lite snyggt i väskan eller springa ut med i vederbörandes kök).

Nu kommer det fina med menskoppen in. Jag har en DivaCup som är gjord i silikon, den är hyperallergen och påverkar inte slemhinnorna eller PH-balansen ett dugg. Eftersom den är totalt steril och helt tätslutande samlar upp mensen är den också helt luktfri och bakteriefri till skillnad från tamponger och bindor som är grogrunder för bakterier. Beroende på hur mycket mens man har kan man behöva tömma den mer eller mindre ofta men jag behöver bara tömma 2 gånger per dygn. En gång på morgonen och en gång innan jag går och lägger mig. Däremellan glömmer jag helt bort att jag har mens (förutom eventuell mensvärk såklart, allt kan ju inte vara perfekt); jag sover utan trosor utan obekväma bindor och utan att oroa mig för fläckar, jag badar hela somrarna utan att oroa mig för snören eller att jag måste byta stup i kvarten, jag har i nuläget sparat in tusentals kronor som skulle ha gått till inköp av tamponger (använde bara Ellen innan och de är dessutom dyrare än "vanliga") och nattbindor. En menskopp kostar inte ens 300:- och livslängden är ca 10 år, den är återigen också extremt miljövänlig i jämförelse med andra mensskydd. 

Visserligen har jag sett att menskoppen börjar uppmärksammas mer och mer i vissa smalare medier men jag tycker att det är märkligt att så få har hört talas om den. Inte så konstigt förstås när man tänker på de stora kommersiella märkena som ständigt kör sina verklighetsfrånvända reklam i TV. Nu när många ställer sig allt mer kritiska till engångsartiklar så tror jag dock att vi kommer få se mer av menskoppen i framtiden. Det viktigaste och främsta skälet till att använda menskopp för mig är framför allt min hälsa och jag tycker att det är för jävligt att kvinnor lever i ovisshet över hur mycket skit bindor och tamponger bidrar till, och att det faktiskt finns alternativ. Sedan är det självklart en bonus att det även är bra för privatekonomin och miljön. 

Amen!


Edit 090127:  Nu finns kommentaren publicerad visst, är dock rätt säker på att den inte fanns innan (såvida jag inte håller på att bli partiellt blind). Gött. Nu kanske fler vill använda menskopp. Hurra!

Inga kommentarer: