söndag, januari 04, 2009

The lucky one

För ett antal år sedan skrev jag i min förra blogg om Linda Skugges förvandling från jordnära indiebrud med ideal och empati till världsfrånvänd överklassmamma i förorten . Nu har det tydligen blivit ännu värre. Liksom Annika Marklund, och tusentals andra kids födda i början på 80-talet, hade jag en fäbless för Linda Skugge på 90-talet. Höjdpunkten varje helg var hennes veckokrönika i Expressen som jag vid ett flertal tillfällen till och med klippte ut och klistrade in i min dagbok med understrykningar och pilar.

Jag läste Fittstim så många gånger att pärmarna gick sönder. Jag har fortfarande kvar Lindas böcker i bokhyllan men jag läser dem inte längre. Däremot läser jag Tanja Suhinina. Hon skriver också om ovanstående samt Bloggkommentatorernas reaktioner. Hon uttrycker vad jag tänker så bra så jag låter hennes inlägg stå för sig själv. Och förresten; Evaemma (?), finns hon fortfarande? Är det samma brud som skrev så sjukt ogenomtänka saker om djurrätt för ett antal år sedan i en krönika hon hade i någon kvälltidning?