onsdag, februari 11, 2009

I gots the magic

Ute singlar snöflingorna ner och jag sitter i mitt nya arbetsrum och försöker koncentrera mig på boken som ska läsas ut tills imorgon. Allt medan lägenheten befolkas av målare och rörmokare. Vi är typ hyresgästerna from hell som klagar på det mesta så fort vi flyttat in. Mest håller vi våra klagomål för oss själva, till exempel det faktum att han som bodde här innan inte besitter minsta färdigheter i städning, lysknappar och dörrkarmar är fulla med fett och smuts och rören i badrummet fulla med gröna avlagringar, värst var dock duschmunstycket med tillhörande fästen som inte såg ut att ha blivit rengjorda sedan huset byggdes 1997, det har vi dock åtgärdat med att köpa ett helt nytt och satt dit istället, likaså toasits och lite andra grejer som vi kände behövde bytas ut som till exempel hatthyllan. Nästa projekt som vi ska ta upp är ommålning av sovrummet som enligt vår uppfattning var i mycket större behov av renovering än hallen. Förutom att det är klösmärken på väggen, vilket är överkomligt, är det en stor fettfläck på ena väggen bestående av glidmedel, sperma, hårgelé eller gud vet vad. Att färgen är sunkigt orangerosa med melering à la mögel gör inte rummet charmigare. Vi ska sätta in offensiven när huvudansvarige hyresvärden är tillbaka från semestern på måndag.


Annars har flytten gått långsamt, alla grejerna var inne på lördagen men det går desto långsammare att få upp sakerna i de otaliga lådorna och påsarna som belamrar alla ytor. De senaste gångerna vi flyttat har vi varit lediga, nu med jobb och studier blir det märkbart svårare att få något gjort. Särskilt svårt är det för mig som ska fokusera på att läsa medan jag helst av allt skulle vilja sortera saker och sätta upp gardiner. G är åtminstone iväg på dagarna och siter inte mitt i röran, på kvällarna är det dock för mörkt och för sent för att få något större projekt gjort. 

Ett bakslag är att lägenheten är olidligt lyhörd, vi gjorde ett gravt feltänk då vi gjorde likatecken mellan relativt nybyggd fastighet och bättre isolering. Det är dock inte så mycket att göra åt, vi får fokusera på de bra sakerna i lägenheten istället, vilka faktiskt är en del. Det är grymt skönt att äntligen ha lite utrymme och luft i hemmet igen.

Nu ska jag dricka min tredje stora kopp kaffe sedan klockan halv 7 imorse och försöka koncentrera mig på boken igen. Lättare sagt än gjort när man är instängd med katterna tills färgen har torkat.

Inga kommentarer: