måndag, mars 02, 2009

Chansen att säga fel

Utanför öser snön ner och jag är glad att jag inte beslöt mig för att ta cykeln idag också. Känner att jag ligger en sådär 1000 sidor efter i litteraturen. Har övergett tanken på att försöka djupläsa eller förstå vad det står och har numera bytt till en taktik som går ut på att skumläsa böckerna och hoppas på att det ska ramla ner ett mynt eller två i alla fall. 


Ska återvända till litteraturen nu men var bara tvungen att skriva att det är sjukt kul när människor använder sig av begrepp som de inte begriper. Två ord som jag ofta stöter på och som används i totalt fel sammanhang är björntjänst och krokodiltårar. Det blir lätt komiskt när någon ska skriva om hur ledsna de är och fortsätter med att skriva att stora krokodiltårar rinner nerför kinderna; eller ännu värre, de ska uttrycka sitt deltagande för någon annans olycka och uttrycker det i stil med att "åh, jag beklagar, nu rinner det stora krokodiltårar nerför kinderna här" (roligast vore om man kunde få in två flugor i en smäll och fortsätta meningen med något i stil med "...säg till om du vill ha hjälp med något, en björntjänst eller så..."

Inga kommentarer: