onsdag, maj 06, 2009

Till synes frisk

Ringde till VC då jag började undra var mina provsvar har tagit vägen. Fick prata med en sköterska som sade att de var klara och att hon kunde berätta för mig vad de visade. Tydligen visade de ingenting. När jag var där för 1 ½ år sedan hade jag ett järnvärde på 4,5. Det ska tydligen ligga mellan 9-34. Nu låg mitt järnvärde på 19. Helt otroligt, förstår inte hur det har gått till. 

Magnesiumvärdet låg på 0,76 och det ska ligga mellan 0,70-0,95 så även där var det helt normalt, om än lite lågt. Det sistnämnda blev jag väldigt förvånad över då jag ju haft sjukt svåra muskelryckningar under en lång period som upphörde när jag började äta lite magnesiumtabletter. Efter lite googlande så tror jag dock att jag hittat en tänkbar förklaring. Mitt Mg-värde togs i ett vanligt blodprov och enligt den här sidan så ska Mg-prov endast tas som kapillärprov i undantagsfall (kapillär=blodprov?). Det står något om att blodkropparna innehåller en högre halt av Magnesium. Om man vill leka amatördoktor, och det vill man ju, så kan man ju säga att mitt Mg-värde ju var rätt lågt och om det nu dessutom kanske visade högre än vad det skulle ha gjort eftersom det togs som blodprov så kanske det helt enkelt är felaktigt. Jag har/hade magnesiumbrist ändå.

Det är såklart bra att mina värden var bra. Ingen järnbrist. Ingen B12-brist. Fast lite trist är det ju eftersom det innebär att min yrsel, illamående och trötthet beror på något helt annat som inte enkelt kan åtgärdas.

Inga kommentarer: