onsdag, maj 06, 2009

Det individualiserade helvetet

Har inte orkat skriva något på länge. Finns egentligen inte mycket att skriva. Det har varit fint väder. Det har varit dåligt väder. Jag har solat. Jag har cyklat i regn. Katter har varit sjuka. Katter har blivit friska.  Jag har varit full. Och varit bakfull. Har konstant becksvart ångest över uppsatsen. Skulle önska att någon pigg och übersmart själ bara kunde skriva skiten åt mig. Själv kan jag nämligen inte prestera en sammanhängande mening. Snart är man totalt pank och arbetslös också. Hurra. 

Jag hoppas förresten Reinfeldt gottar sig riktigt ordentligt åt att de kunde sno åt sig mina sista 800:- den här månaden. Staten behövde säkert dem. För att köpa mat och så.

Senaste och sista (?) delen i följetongen med a-kassehelvetet (bakgrund). När Alliansen tog bort studerandevillkoret hösten 2006 hade jag nyss påbörjat en flerårig utbildning. Jag gick således ur a-kassan, det vill säga slutade betala. Det står nämligen uttryckligen att man måste betala i tid, annars riskerar man att bli av med sitt medlemskap, de skickar ingen påminnelse, står det med tydliga bokstäver mitt på inbetalningsavin.  G blev av med sitt medlemskap av misstag när han av någon anledning inte betalat sin månadsavgift på grund av bankbyte eller dylikt. Ingen påminnelse där inte.

Sedan fortsatte de att skicka och skicka och skicka, till slut ville de ha in över 3000:-, om jag inte betalade det skulle de betrakta det som att jag ville avsluta mitt medlemskap. Mailade till slut (eller hittade ingen mailadress utan skickade direkt i något slags webformulär) och sedan utspelade sig den länkade konversationen. Jag mailade spaltmeter till Konsumentsombudsmannen och blablabla. Orkar inte ens tänka på skiten. I vilket fall så är det mailet i december 2007 det sista jag hörde från dem. 

På valborgsmässoafton dimper det ner ett brev i brevlådan som säger att jag måste betala ca 800:- annars riskerar det att gå till inkasso. Förfallodagen är...tadaaa....valborgsmässoafton. 1 ½ år senare får jag således en faktura på 800:- helt taget ur luften, som ska betalas samma dag som den kom. Det stod dessutom att jag skulle ha fått en påminnelse i december 2008, vilket jag inte fått! Och även om jag fått den, eh, december 2008? Det finns liksom ingen logik här överhuvudtaget.

Tydligen så har a-kassan betalat in förhöjda a-kassaevgifter till staten och det ska de nu ha tillbaka. Ja, det låter ju jätterimligt att jag som snart arbetslös student, som inte varit med i a-kassan på snart 3 år på grund av att de tog bort studerandevillkoret, ska betala de pengarna. Jag blir helt sinnesjuk snart. G ringde i alla fall till a-kassan i måndags då jag helt enkelt inte orkade med skiten mer. Kontentan av det hela är i alla fall att jag skulle betala. Jag har fan lust att döda någon.

Inga kommentarer: