torsdag, december 31, 2009

Musiken 2009

Det här med att göra listor som jag hade så mycket tid över till att göra....ja, det sket sig ju ganska så brutalt. Jag orkar inte leta upp, sortera, lyssna, värdera, jämföra...tänka. Så här kommer enbart ett konstaterande att de artister jag lyssnat mest på 2009 är:


1.Lily Allen
Har kvalat in på en förstaplats lite otippat. Började lyssna på henne först efter konserten på Way Out West. Not Fair är en av årets låtar även om Fuck you är den som har spelats mest.

2. Jonathan Johansson
Ännu en otippad kandidat som hamnat högt upp. Det var en konsert 20 minuter hemifrån men jag gick aldrig. Trots det började jag lyssna intensivt på Jonathan efteråt. Och blev bitter såklart. Varför gick jag inte på den här konserten?

3. Depeche Mode
Har tydligen lyssnat mycket på DM som vanligt.

4. The xx
Har kvalat upp på fjärde plats bara nu på sistone. Underbart.

5. Goldfrapp
Inte mycket att orda om. Skivan kom väl 2008 tror jag, men den hänger kvar.

5. Wilco
Delad 5:e plats. Ny skiva. Konsert i Slottskogen.

7. Pet Shop Boys
Love etc. Pandemonium. PSB i mitt hjärta.

8. The temper trap
Conditions är ett av årets bästa album.

9. Röyksopp
Signifikativt för 2009. Efterfester, dans och konsert i tältet på WOW.

10. Yeah Yeah Yeahs
Vet ej vad de gör här, har inget minne av att ha lyssnat så mycket på dem i år, men Yeah Yeah Yeahs är ju aldrig fel.

Inga kommentarer: