onsdag, oktober 15, 2008

casse-cou

Över en vecka har gått sedan hemtentan delades ut och jag har hittills inte gjort något mer än att stirra lite på frågorna och bli gråtfärdig. Vaknade klockan 6 imorse i kramp och blod och kanske är det äntligen de två långa veckornas PMS som släppt för nu har jag i alla fall satt mig ned och försökt att bena lite i första frågan. Jag har läst boken innan men givetvis kommer jag inte ihåg någonting och ju mer jag försöker gå igenom mina överstrykningar och googla på Andersons teorier om nationalism desto mer förvirrad blir jag. Vad är centrala drag?, vad menar han?, är nationaliteten avgränsad eller inte? och om hans teorier är socialkonstruktivistiska och bygger på dikotomin vi/de vad skiljer då från Barth egentligen? Vad menar Barth? Jag fattar inte skillnaden mellan dem? Är det att de definieras utifrån och inte av sig själva? Och så ska jag applicera allt det här på samerna. SAMERNA?! Jag vet inget om samerna, alls. Herregud.

Kanske ska gå över till nästa fråga... statlig undervisning i relation till konstruktion av etnicitet och nationalism, hm, betydelse för svenskhet...och Anderson igen?!

Jag är så körd.


Hm. Kan man verkligen skriva reflexioner med 'x'? Stavas det inte reflektioner? Förtroendefall för Benedict Anderson...Eller kanske snarare hans översättare. Det känns gött att mina två timmars försök till att åstadkomma något på första frågan har gett något i alla fall. Det hade varit trevligare om det varit något annat än ett eventuellt stavfel.

Inga kommentarer: