måndag, januari 19, 2009

Storm i ett vattenglas

I flera veckor har jag nu läst notiser och rubriker som handlar om Liza Marklund och hennes bok Gömda.  Både Marklund själv har uttalat sig och Piratförlagets förlagschef. Jag har inte direkt grävt ner mig i detaljerna men  tydligen har en kvinna vid namn Monica Antonsson dedikerat sitt liv åt att gräva i detaljerna kring boken för att underminera Liza Marklund. Allt verkar handla om att det som står i boken inte stämmer till punkt och pricka. På bokomslaget står det att det är en sann historia, det hade kanske varit bättre om det stått att den baseras på en sann historia men ärligt talat jag känner mig inte direkt ledbruten över att det är delar i den som är fiktiva.  Att den var 100 % objektivt, korrekt återgiven var inte heller något jag trodde när jag läste den för över 8 år sedan. Ramarna är sanna och historien som berättas är verklighetsförankrad så för mig är det ingenting som förändrats. Att Antonsson nu har skrivit en bok som handlar om felaktigheter i boken känns för mig som ett mindre lyckat skämt. Nu diskuteras det på forum om denna "skandal" är ett svek mot feminismen och om Liza Marklund nu kommer dra feminismens namn i smutsen. Jag fattar ingenting. Hur då liksom? Kan någon förklara? Möjligtvis kan debatten utmynna i en diskussion om journalistik och autencitet men alltså, nej, jag fattar inte. 

Jag har till exempel aldrig uppfattat Gömda som någon slags "feministbibel". Om man ska ställa sig kritisk till bilden som förmedlas  i Gömda är det väl snarare så att det är en svartvit skildring som kan ha bidragit till en förenklad syn på partnermisshandel och till att en primitiv och patriarkal invandrarmaskulinitet konstruerats (jag reserverar mig en aning här då det faktiskt är 8 år sedan jag läste boken och således inte har den färskt i minnet). Jag känner mig ganska förvirrad över hur den här pågående cirkusen kring boken kan ha skadat feminismen på något vis. Det känns snarare som att debatten kan vara bra för feminismen och genusvetenskapen genom att frågan  om kvinnomisshandel problematiseras. 

Inga kommentarer: